tisdag 11 maj 2010

Jag fördömer avrättningarna i Iran!

Förra måndagen lyssnade jag i FN:s Generalförsamling till Irans President Mahmoud Ahmadinejad på NPT-konferensen medan demonstranterna fyllde på utanför. Något jag då bloggade om från New York. Några länder gick ut i protest mot Irans tal i FN. De tomma stolarnas politik var dock inte min väg men vi måsta antränga oss ytterligare för att bemöta deras argument samt för att fortsätta reagera mot kärnvapenspridning och för nedrusting. Idag tar jag till orda mot regimen i Iran även när i en annan fråga.

Jag fördömer avrättningarna!

citat från Amnesty 2010-05-11 14:37
"Avrättningarna i Iran fortsätter i en förfärande takt. I lördags avrättades sex män för narkotikabrott. Dagen efter hängdes fem politiska aktivister, fyra män och en kvinna, i Evinfängelset i Teheran. samtliga hade dömts till döden för för "fiendskap mot Gud" - Moharebeh. I helgen höll svenska Amnesty årsmöte i Stockholm. En av de utländska gästerna var Parvin Ardalan, känd journalist och människorättsaktivst från Iran. Hon inledde sitt anförande med att berätta om avrättningarna. Årsmötet beslutade att en stark protest skulle skickas de iranska myndigheterna.

Iran är det land i världen som, efter Kina, som verkställer flest dödsdomar. Förra året avrättades minst 388 personer, bland dem många som dömts för politiska "brott" och fem ungdomar som var under 18 år då de dömdes till döden. En man stenades till döds för att han haft en utomäktenskaplig relation. Det finns ingen officiell statistik över antalet avrättningar i Iran men inget tyder på att avrättningstakten skulle ha minskat i år. Hittills i år har minst 80 personer avrättats" slut citat

Jag vänder mig konsekvent mot dödsstraff varhelst det uppträder. Dödsstraff är oacceptabelt. I Iran avrättas också minderåriga. Dödsstraff utdöms för många olika brott. Oppositionell politisk verksamhet räknas i Iran som ett av dessa. Övervåld, fängslanden och dödsstraff är en realitet för dem som kräver demokrati och mänskliga rättigheter i Iran. Iran är det land i världen efter Kina som avrättar flest personer. Kampen mot dödsstraff har varit framgångsrik i Europa men den forsätter i länder som Vitryssland och Kina. Kampen mot dödstraff är universiell och jag är tacksam att så många deltar i detta arbete, och jag välkomnar demonkratiska manifestationer som tagit plats i Stockholm såväl som på andra håll i världen under alla dessa dagar.