onsdag 5 maj 2010

från New York

Det sköna sommarvädret ute är en kontrast till de dödligt kalla kärnvapenfrågorna inne i FN.s hus. Blandade länder har talat i Generalförsamlingen även under denna dag. Mongoliet tex fokuserade på kärnvapenfria zoner. Flera länder tar upp sin legitima rätt till kärenergi. Att kunna öka tillväxt och skapa utveckling kräver tillgång till energi. Och då är kärnkraft ett allternativt. Men jag kan inte låta bli att samtidigt få en känsla av att ett stänk att prestige också finns med som en drivkraft. För att avstå från att ha alla delar i processen för fredlig kärnkraft i länder för att minska risken för spridning av kärnvapen är en svår nöt att knäcka. Varför är det så svårt att gå konferensen till möte på den punkten kan jag undra.

Ryssland talade idag "on behav of P-5, Egypten håll sitt nationella tal och jag har en driva med tal att analysera framför mig. Jag hr också botaniserat bland NGO arrangemang och lyssnat på något lands sido arrangeman. Här kryllar av aktiviteter av skilda slag. Men demonstranteran utanför FN kryllar däremot inte längre här utanför. De flesta finns någon någonstans fångade av alla spännande intiativ som pågår. I morgon fm ska jag träffa NGO ingen för att utbyta erfarenheter Jag hoppas innerligt att labor i Storbritannien vinner valet men någon frågade om ett makskifte skulle påverka landets politik om kärnvapeninnehav. Men det tror inte jag, man kommer att försätta värna om sina kärnvapen och lägga sig politisk mellan USA och EU oberoende av vem som innehar regeringsmakten. Däremot kan vi komma att höra olika toner och se att olika iniativ tas samt hålla olika tal beroende på vem som har får makten. Men det är däremot troligt att om de konservativa vinner och därmed ger luft under vingarna för sin högerkant kan deras idag stora inflytande i EU minska. Det kan indirekt få en politiks påverkan framförallt genom att de inte får samma kraft att inom driva sina namn och prioriteringar, Men någon stor omprövning i förhållande till NPT tror jag idag inte på.

På fredag i riksdagen EU nämnd kommer riksdagsledamöterna att få tillfälle till att ta ställning till sluttexterna inför kommande EU-tal. Tre kommande viktiga tal. EU:s utrikesministrar har möte på måndag i Bryssel och ska då lägga sista handen vid kommande tal. NPT har tre pelare som hantera här i tre kommittéer och inför varje kommitte så ska det hållas tal, så också av EU. Vi S har vårt 12-punktsprogram att utgå ifrån. Kompromisser kommer att behövas från alla länder för att få ihop talen. Jag vill inte spekulera i vad de talen kan komma att innehålla i förväg. Men visst har jag insyn men då jag ingår i regeringsdelegationen till NPT så veckar jag inom den ramen. Men nu vet ni proceduren för dessa tre viktiga inlägg. Att Christer Ahlström, svensk diplomat på UD, valts att ingå i en av presidierna är välkommet och något att gratulera Ahlström till Men också Sverige, det är en viktig post.