måndag 10 augusti 2009

från Mauretanien landade Mouhamadou Toures i Emmaboda

svaret på min fråga till Utrikesminister Carl Bildt ang valet i Mauretanien dröjer men jag läser artikel i Sålandsposten lördag (nu också på fb): "Porträtt-Frihetskämpen i Emmaboda. Un article sur moi dans un des grands quotidiens suédois avec le titre: portrait d´un combattant de la liberté à Emmaboda.......Motståndsrörelsen lever fortfarande och Mohammadou är envetet engagerad. Från lägenheten i Emmaboda är han webbredaktör för FLAMs hemsida och varje dag uppdaterar han den med nyheter om Mauretanien och hur det politiska läget är. Under sin tid i Sverige har han uppvaktat utrikesdepartementet flertalet gånger och också varit med och gjort en film om slaveriet i Mauretanien. När han berättar om sin flykt och upplevelser i Senegal och Mauretanien märks det att han brinner för frågorna. Trots att han trivs i Sverige har han sitt hem i Mauretanien. Men så länge landet styrs av en militärjunta kan han inte flytta tillbaka.-Jag har inte träffat min familj på tretton år och det är klart att jag längtar efter att återse dem."/Hur ser Sveriges regering och EU på valet och utbetalning av frysta EU medel?