tisdag 29 oktober 2013

Skiktgräns


Gläds åt att så många utryckt sin omsorg om oss socialdemokrater och inte minst tydligt utryck sitt stöd för vår politik under de senaste dagarna. Förstår även de som är besvikelse över att jag och någon kollega missade voteringen i torsdags. Jag befann mig på en internationell konferens i riksdagens andrakammarsal och missade voteringstiden. Det är sånt som inte får ske, men det gjorde det. Mer finns inte att tillägga i sak.
 
Vår gruppledare i Riksdagen, Mikael Damberg kommenterade, för oss socialdemokrater, det inträffade redan i torsdags. Själv fortsatte jag mitt program under torsdagskväll och en veckan ut. Insåg samtidigt att det inte fanns någon praktiska möjlighet för mig att besvara alla telefonsamtal, mail och inlägg på sociala media. Att voteringsignalen inte ljuder i just den salen är numera väl känt och lampor utbytta. Själv har jag såväl insett att jag inte är någon sprinter som varit och beställt en ny klocka. 
 
Något kort också om konferensen,  Leipzig i maj i år bildades nätverket Progressive Alliance som består av ett åttiotal progressiva partier runt om i världen. Socialdemokraternas Stefan Löfven var värd för nätverkets första internationella konferens som genomfördes i Stockholm. Temat för mötet var A New Global Deal, ett handslag mellan arbete och kapital som blir grunden för fri och rättvis handel, ökat välstånd och shyssta jobb för alla. För att åstadkomma detta krävs engagemang från politiken, näringslivet och facket, spännande att få var delaktigt i något så viktigt som att spänna bågen för en global politik, känns också radikalt. 
 
Tillbaka till frågan om att stoppa regeringens förslag om att höja skiktgränsen, den frågan är inte avgjord. Den skarpa omröstningen kommer senare i höst. Vi socialdemokrater fortsätter att motsätta oss regeringsförslaget att sänka skatten för människor med höga inkomster på lånade pengar.
Den 20 november kommer riksdagen att fatta beslut om budgetpropositionens övergripande inriktning. Om regeringen inte har ändrat sitt förslag tills dess kommer socialdemokraterna, tillsammans med miljöpartiet och vänsterpartiet, att ta ett nytt initiativ för att stoppa regeringens förslag om höjd skiktgräns. I detta arbete känner jag ett starkt stöd, tack vänner! 

MVH/CH