tisdag 30 oktober 2012

Brist på engagemang från Lööf (C)

När Sverige nu kommer allt närmare en lågkonjunktur ökar varslen och arbetslösheten i hela landet. Detta märks extra tydligt i Jönköpings län, där antalet varsel närapå fördubblats bara sedan förra månaden. Sysselsättningen i det privata näringslivet har minskat drastiskt samtidigt som arbetslösheten har ökat. Men vilka åtgärder vidtar egentligen näringsministern, som själv är bördig Jönköpings län, för att komma till rätta med dilemmat?

 Jag tycker att det är en mycket oroväckande utveckling och därför är det hög tid att börja ta problemen på allvar. Därför ställde jag nyligen en rak fråga till Lööf, men fick endast ett oengagerat standardsvar. 

Nog trodde jag att näringsministern skulle ta den här utmaningen på allvar, men istället saknar hon svar och förslag till konkreta åtgärder lyser med sin frånvaro. Det här är ingen ny fråga, och eftersom problematiken i just Jönköpingsområdet borde vara välbekant för näringsministern, hade jag förväntat mig mer, det är bara att beklaga.  

Länk till frågan i sin helhet: