måndag 2 september 2013

Reinfeldt, ta upp Egypten med Obama!

Jag befann mig på Kairo på Tahirtorget år 2011 när regimens ledare Mubarak störtades. Aldrig kommer jag att glömma jublet och synen av människorna på torget och gatorna som firade att deras protester hade gett resultat. Min glädje har förbytts till sorg när jag på TV ser dom döda kropparna efter militärens ingripande.

Den arabiska våren gav stora förhoppningar om att fler av dom viktiga arabländerna äntligen skulle utvecklas till verkliga demokratier. I det första fria valet i Egypten sedan Mubarak hade störtats fick det väletablerade islamistiska Muslimska Brödraskapet egen majoritet. Det blev till ett bakslag för den styrande demokratin. Det Muslimska Brödraskapet använde sin majoritet till att anpassa landets lagar till Sharia-lagstiftningen och misslyckades samtidigt med att få fart på ekonomin. Besvikelsen på det nya ledarskapet blev stor vilket resulterade i massprotester.
 
Att öppet på gator och torg ge uttryck för sitt missnöje med hur landet styrs är en självklar demokratiska rättighet. Inför de massiva protesterna hade det varit naturligt om Mursi utlyst nyval. Men om presidenten trots sin försvagade ställning hellre ville fortsätta regera fram till nästa val så måste valresultatet respekteras. Att militären så som nu skedde sätter sig över demokratin är fullständigt oacceptabelt.

De fruktansvärda händelser som nått oss behöver granskas i en utredning av en opartiska instans och politiska fångar ska släppas.

Det förvånar mig att den svenska regeringen ännu inte har fördömt militärkuppen. Det får inte passera obemärkt att den styrande egyptiska demokratin över en natt förvandlades till en militärdiktatur. Jag förväntar mig att Statsminister Fredrik Reinfeldt vid besöket av President Barack Obama i Sverige klart tag upp att vi är mycket bekymrade över USA:s fortsatta militära stöd till Egypten.